إجمالي مرات مشاهدة الصفحة
14/12/2012
07/12/2012
سيبها لـ غفيـــــــــــــــر !
ححكيلكم حكــــــــــــــــــــــاية فاشل مجنون
بدايته دخل السياسة إستبن للشاطر لكنه فاشل ومش شاطر ..
ساق البلد زي اللي سايقه ما قاله ..
ونسي إن البلد مش زي عقله حتمشي وخلاص ورا ضله ..
وبعد التجارب .. بعد التحالف .. والشجار .. نجح الفشل ..
51% .. جاب البطل .. متصقفوا .. حيدخلوه كلية ؟!!
قالوا اللي حواليه آه .. يدخل ساعتها الطب ونخرجه يصبح مهندس فل ..
وعشان دماغه فـراغ .. والسلطة بتشاغله .. زغرت وقال من اليوم :
أنا رئيس البلد .. ححكم أنا .. و أنا اللي سيد الكل !!
وبدأ الطريق .. سايق مغيب .. فاشل .. وجنانه كل يوم بيزيد !
مات اللي مات في حكمه .. كبير وصغير من غير سبب ولا ذنب ..
وكبير ما قال في يوم .. حدفع كذا تعويض ..
وحدعي للمصاب فيهم يكشف عنه المرض وفضل يقول ويعيد ..
يا أهلي .. وعشيرتي ..
عربيتي باظت يا شباب ليه كده ..
والدم اللي سال مش شايفه ليه حضرتك ..
خايف تشوف .. ولا مكسوف .. ولا النظر يا عمي مش موجود ..
يمكن ظروف ..
حاربوك كتير .. نظام قديم فاسد لعين ..
أعذار كتير ..
مش قدها سيب البلد .. لحكم غفير ..
جايز الغفير حاسس بشعبه و بلوته ..
وبدل ما يشرب قهوته ..
يسقي البلد .. ينزل يصلح اللي فسد .. واللي اتكسر ..
سيبها لغفير .. جايز يكون ريس بجد .. جايز يكون راجل جدع .. فاهم البلد .. عارف يعني إيه روح تتولد .. عارف الكرامة واللقمة والحرية !
جايز يطبق فيها عدل .. يكون أمين .. مش فاتح صدره وسط المؤيد ويجري يهرب من الجميع لما يعارضوا ويهتفوا : لا يا كبير !!
سيب البلد .. سيبها لغفيــــــــــــر
جايز يكون صاحب قرار .. مش حاكم لأشرف بلد .. بأمر خايب من بديع !!
27/11/2012
الحــــــــرّية
كلمة اتقالت يوم فى ميدان والناس سألت إيه معناها وإيه لزمتها وإيه حيفيد بس التغيير
كلمة وباعها كل جبان واللي شراها كان " إنسان " ماتت روحه تنطق آااااه حاملة التحرير
كلمة تهز الكون بصداها وبقوتها نخلق دنيا تحقق عدل فيها كرامة وفيها العيش والتفكير
كلمة بتعرف تقلب ظلم الظالم وتخليه شايف التغيير وتقول لأ للي حيجي على كل فقير
كلمة قوية نطقها شباب وشيوخ علشان يحكم عادل فاهم مش متوجه يوم بسياسة حد كبير
كلمة وكانت زي الحلم وعرفناها ولمّا نهتف اسمها تاني مش حيكون الرد علينا كلمة " تكفير"
18/11/2012
ابدأ عــــــــدّ !
ابدأ عدّ .. وصلت لألف .. طب استنى كمان ألفين !
امشى ازاي .. شكل الناس مش عارفة أنا مين ؟
مش جبتوني وحكّمتوني ؟
إيه مشكلة ماتوا خمسين ؟ ماتوا سبعين ؟؟
إيه مشكلة القطر ، الماتش .. م كلنا أصلاً يوم رايحين ؟!
ولا حتكفروا بقى يااخوانا وتنسوا الدين ؟
مش راضين .. بدفع ألوفات ؟!
طب الميت من غير ديّة والدفنة حتكون في سكات !
واللي حينطق بكره يبات جنب الحلوين !
وحقول كفرة .. وحقول فشلة .. شوية جهلة ومش فاهمين !
واللي وراكم .. فى صمت وذل حيصبحوا بكرة ومش راضين !
أصل الجهل دي كانت فكرة تجيبهم دايما كده راكعين !
والجاهل مهما حتعمّله .. حيفضل عبد ليوم الدين !
وده كان ردّ الحاكم تعرف .. مين الفاشل .. طب قولوا مين ؟؟!
![]() |
| مأساة حادث قطار أسيوط 17 نوفمبر 2012 |
22/09/2012
أنا حــبٌ ♥
يُحكى بأني قوية وبداخلي تكمن كنوز ، ما يفعل الزمان بي من شئ إلا معرفة الدروس ..
حتى بضعفي الواهن المرهون بقسوة الأيام أبقى أنا لا أنحني كمثل غيري من الرؤوس ..
إن مالت الأحلام على كتف حاملها لا تنهزم إلا إذا تسمّرت بجمود صخر تنكسر معه التروس ..
فالحلم كي يتراءى يوماً بالظهور لابد وأن يكون طير يُنشد بسحر يُشفي بصوته حزن العبوس ..
وبخفة فراشة تتطاير يعرف ليونة الحور الراقصين على نغم حفل ملائكي يتوّجه أجمل عروس ..
وأنا بحلمك لن أكون حروف مسطورة على ورق تقلبه متي تشاء وأينما يأمرك هوى النفوس ..
فيا من تفتش عن سر قلبي إذا هوى ، أنا حبٌ .. سيسقيك كأس داء ، لا دواء بغيره من الكؤوس ..
حتى بضعفي الواهن المرهون بقسوة الأيام أبقى أنا لا أنحني كمثل غيري من الرؤوس ..
إن مالت الأحلام على كتف حاملها لا تنهزم إلا إذا تسمّرت بجمود صخر تنكسر معه التروس ..
فالحلم كي يتراءى يوماً بالظهور لابد وأن يكون طير يُنشد بسحر يُشفي بصوته حزن العبوس ..
وبخفة فراشة تتطاير يعرف ليونة الحور الراقصين على نغم حفل ملائكي يتوّجه أجمل عروس ..
وأنا بحلمك لن أكون حروف مسطورة على ورق تقلبه متي تشاء وأينما يأمرك هوى النفوس ..
فيا من تفتش عن سر قلبي إذا هوى ، أنا حبٌ .. سيسقيك كأس داء ، لا دواء بغيره من الكؤوس ..
14/02/2012
ويبقى النسيـــــــــان
يجعلني أتساءل بعد كل تجربه أخوضها في تلك الحياة .. هل هو رفيقي حقاً ويريد لي خيراً أم إنه عدو لي يعبث فى الخفاء ويدّبر أمراً .. أتساءل دوماً هل هو داء أم دواء .. فأنا أحتاج إليه بشده وأتمني زيارته لعقلي وقلبي بأسرع وقت .. لكنّي دوماً بعد زيارته المعهوده ، يجتاح شعوري صمت قاتل يعلن انه تم التخدير وأنا ثائرة بغضب لا يرضى التغيير .. اتساءل بما تبقى لي من وعي و إرادة :
" أين مشاعري .. أين أفراحي وذكرياتي الجميله .. كيف أزلت آثار أحزاني " !!
ولكن لا أجد منه رداً يشفي جراح مأساتي ويعرفني ماذا حدث و ما هو الآتي ؟!
و يبقى النسيان لغــز لا أستطيع فك شفراته .. لا أستطيع مرافقته .. ولا أقوى على فراقه !
05/02/2012
ثورجــــي
ثورجي وقوة سلاحي فى الإيمان والعزيمة
مش كلام وهتـــاف بقوله للناس القديمة
اللي نسيت يعني إيه معني الكرامة والصمود
ثورجي ، مش حمتنع عن الكلام حتى ولو بالموت
ما أنا لو سكت على المهانة برضه نهايتي الموت
يبقى أموت وأنا محترم ولا أموت مذلول ومنداس
طب لو سكت حد فيكوا حيطلع و يتحرك يا ناس ؟
ده أنا بتسحل وبموت عشان بس ولادي تعيش ولا تتهان
وإنتوا ف بيوتكوا بتشتموني من السرير بإني عميل وجبان
طب فكروا فيها شويه ....... مين الجبان ؟
طب فيه جبان يقف ومستني الرصاص يضرب فى جسمه
مهو لو قبض فلوس حتكون ورق حتدفعوه ثمن لكفنه وغُسله
ولاّ بتمشوا ورا الكلام اللي يداوي الجرح بالسكوت
وتحسوا فيه بالشرف وإن اللي نازل يستاهل إنه يموت
لإنه واحد بلطجي .. حيقتحم ويحرق ويفتري
بس أنا مش بلطجي .. ولا عميل ولا حخرّب فى البلد
أنا ثورجي رافع برايته سلام وصبّر على الولـد
اللي دفتنه بإيدي وحقه لسه مخدتهوش
هو اللي ينطق بحــــق شهيد يبقي ميستاهلوش
داروا شويه بقى الوشــوش
اللي بتخفوا بيها الحقايق وتغيّروا بيها الحقوق
وإخفوها قد ما تقدروا
لكن عزيمة ثورجي وإدراته .. والله ما حد يقدر يكسره
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)






